Közlekedési kerekasztal-megbeszélés Budapesten

2024. október 28-án „A közlekedési együttműködés kilátásai és kihívásai” címmel kerekasztal-megbeszélésre került sor a Türk Államok Szervezete (TÁSZ) és az EU együttműködése témájában.

A TÁSZ magyarországi Képviseleti Irodája szervezte rendezvényen a TÁSZ tagországainak Budapesten rezidens nagykövetei, a Külgazdasági és Külügyminisztérium és az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselői, valamint közlekedési-szállítmányozási szakértők és meghívott vendégek vettek részt. A találkozón dr. Vásáry István nagykövet, a TÁSZ budapesti képviseletének vezetője köszöntötte a résztvevőket. Emlékeztette a résztvevőket, hogy idén áprilisban a TÁSZ Közlekedési Koordinációs Bizottsága éppen Budapesten tartotta meg a második ülését.  Akkor a közlekedés terén való együttműködésről, valamint arról cseréltek eszmét, hogyan lehet a válságidőszakokban jelentkező kihívásokat kezelni, megoldani. A mostani kerekasztal megbeszélés apropója Magyarország EU soros elnöki státusa volt, amely pozíció az elkövetkező időszakban lendületet adhat a közös erőfeszítések megvalósítására. Az ülésen részt vett és bevezető előadást tartott Dux István László, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Közös Kül- és Biztonságpolitikai és Bővítési Főosztályának vezetője. Előadásában kiemelte a TÁSZ tag- és megfigyelő államok előtt álló fő feladatokat, mint például az úgynevezett középső korridoron történő szállítás és tranzit előmozdítását oly módon, hogy az egész térségben javuljon a hatékonyság és a konnektivitás. A rendezvényen felszólaltak a TÁSZ-országok Budapestre akkreditált nagykövetei is, akik előadásaikban a TÁSZ tag- és megfigyelő államok együttműködése szempontjából a közlekedési területet legfontosabb kérdéseiről osztották meg véleményüket. Mint elhangzott, a közlekedés fejlesztése kiemelkedő kérdés lesz a türk államok állam- és kormányfőinek november elején Biskekben megtartandó csúcstalálkozóján is. Az előadásokat követően panelmegbeszélésekre került sor, ahol a budapesti képviseleti iroda által felkért szakértők többek között szóltak a 2023–2027 közötti Közlekedési Konnektivitási Program  (Transport Connectivity Program for 2023–2027) Közös Akciótervének (Joint Action Plan, “Roadmap”) végrehajtásával kapcsolatos gyakorlati kérdésekről, a digitalizációs kezdeményezésekről, a határátkelési eljárások egyszerűsítésének fontosságáról. Az előadók egységesen egyetértettek abba, hogy Magyarország szerepe, lévén a TÁSZ megfigyelői státusa mellett az Európai Unió tagállama, felértékelődik a türk világ közlekedési fejlesztése, modernizációja szempontjából.

 

Related Posts